Inte utan man njuter... (Off-Topic Ämnen)

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, september 06, 2016, 12:51 (531 dagar sedan)
edited by Admin, tisdag, september 06, 2016, 13:49

...Av vädret som ska bli denna vecka, gick av jobbet i morse och nu är jag ledigt till söndag kväll då jag går på igen!
Kan det bli annat än bra när solen och värmen är på väg tillbaka igen..?

Det e' fan i mig gött, idag som alla dagar när jag går av tar jag som en softar dag och helt enkelt inte planerar in något utan ser till att man är i rätt fas till onsdagen!

Givetvis lite båtjobb under onsdagen, så långt ifrån tåg man kan komma... Va tvungen att byta toppen på motorn då den var bara skit (Sönderrostad och ventiler som inte stänger).

Fick tag i en sprillans ny som aldrig har använts och som är marinkonverterad samt ombyggd för att klara blyfri bensin!

Visst...Den gick på 7000:-, men då är det bara att bulta på den,. I och med att det är en gammal Volvo B20 topp så går inte de att få tag på annars som helt nya (Troligen den sista i Sverige då firman inte hade fler på lager).

En bild på toppen som den såg ut när jag fick den...

[image]

Som synes så är den verkligen sprillans ny, dessa slutade tillverkas för 30-40 år sedan typ.

Har nu lagt ned ca:12.000:- på båten vilket inte är så farligt med tanke på att en med schysst motor så ligger normala priset på runt 50 -60.000:-

Bränslepump samt filter och förgasare är helt nytt samt slangar, på tändningssidan så sitter det nya tändkablar..Tändstift..Tändspole..Brytare..Konding..Rotor..Fördelarlock!

Samt att den fått en ny startmotor, så den bör vara mycket driftsäker nu...!

Så här såg det ut när jag rev den gamla toppen, vatten i oljan , inte bra!

[image]

[image]

På onsdagen så ska förgasaren sättas på, tar ungefär 5-10 minuter...Kylarslangar sättas på...Ventilspel justeras...Olja och oljefilter bytas..Tempgivare samt en ny termostat monteras samt toppen fyllas med kylvatten innan den startas!

Får göra ett par oljebyten och filterbyten innan man fått bort alla gammal dålig olja!

Inte utan man njuter...

av Mighty, tisdag, september 06, 2016, 19:53 (531 dagar sedan) @ Admin

Vad sitter den i för båt?

Inte utan man njuter...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, september 06, 2016, 21:59 (531 dagar sedan) @ Mighty

Den här... Gullringen cabin...

[image]

Inte utan man njuter...

av Mighty, onsdag, september 07, 2016, 16:22 (530 dagar sedan) @ Admin

[image]

Aah, en klassiker

Inte utan man njuter...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, torsdag, september 08, 2016, 01:35 (530 dagar sedan) @ Mighty

[image]

Aah, en klassiker

Japp..! Kallas för järnhästen fick jag höra av folk på klubben, bara för driftsäkerheten!
Motorn är på 130 hästar, va nere idag och gjorde de sista jobben på motorn innan start så när som bara oljebytet och nytt oljefilter som saknas!

Men det blir i morgon förmiddag, sedan köra runt lite med ny olja och filter innan jag kopplar på tändningen och startar upp motorn igen!

Några bilder från klubben, ny dansbana/festplats på "G" och en liten vy över klubben...

[image]

[image]

Inte utan man njuter...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, fredag, september 09, 2016, 02:39 (529 dagar sedan) @ Admin

Nog för att vatten i oljan fyller upp lite, men 12 liter när jag sugit klart... Motorn ska för fasiken bara ha 4 liter!
Verkar som om de som haft båten inte fattat sig på motorer...
Under fredagen så blir det start av motorn och sedan byte igen av olja plus oljefilter...

[image]

RSS-feed av trådar