Kul med Telldus... (Off-Topic Ämnen)

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, november 14, 2017, 08:45 (98 dagar sedan)

Kul med el-styrningen i stugan, skulle egentligen varit nere denna vecka, men tidsbristen för andra saker har gjort att jag åker ned den 25 istället i några dagar.

Har ställt in så att värmen går på kl.20:00 varje dag och stängs av kl.08:00 varje morgon för att spara el, det är ju nätterna som är kallast.

[image]

Kul med Telldus...

av Dubbelagenten, söndag, november 19, 2017, 20:33 (93 dagar sedan) @ Admin

Tellstick är svinkul. Egentligen är det kanske bättre att ställa så värmen slås på när tempen understiger 5 grader och slås av när den går över 7. Oavsett tid. När du sedan ska ner ändrar du värdena till 19 resp 21.

Hittar du en luftvärmepump med mekaniskt tillslag kan du använda innertempen i kåken som termostat för att slå till/från brytaren.

Sedan kan jag rekommendera att du, om du inte redan har det, sätta upp en yttertermometer och rapportera tempen till temperatur.nu. Det gör jag med min stuga. Så får du stiliga diagram med statistik. Min statistik täcker nu över 4 år.

Kul med Telldus...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, november 21, 2017, 05:20 (91 dagar sedan) @ Dubbelagenten

Tellstick är svinkul. Egentligen är det kanske bättre att ställa så värmen slås på när tempen understiger 5 grader och slås av när den går över 7. Oavsett tid. När du sedan ska ner ändrar du värdena till 19 resp 21.

Hittar du en luftvärmepump med mekaniskt tillslag kan du använda innertempen i kåken som termostat för att slå till/från brytaren.

Sedan kan jag rekommendera att du, om du inte redan har det, sätta upp en yttertermometer och rapportera tempen till temperatur.nu. Det gör jag med min stuga. Så får du stiliga diagram med statistik. Min statistik täcker nu över 4 år.

He..He..! Har ställt om till och frånslaget efter tempen ....Eller om det blir för hög luftfuktighet!
Såg att man till och med styra elektriska rullgardiner med den med... ;-)

Kul med Telldus...

av Iron Hippo, Illfägnas till sitt rankiga skjul, tisdag, november 21, 2017, 11:16 (91 dagar sedan) @ Admin

Sätter en krona på att det används av folk som är seriösa med att odla i växthus.

Kul med Telldus...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, november 21, 2017, 11:58 (91 dagar sedan) @ Iron Hippo

Sätter en krona på att det används av folk som är seriösa med att odla i växthus.

He..He..He...! Ja.. Sedan kan man ju naturligtvis undra över lite vad de odlar... ;-) ;-)
Men jag är djävligt glad över att ha installerat det här, samtidigt som den fungerar som frostvakt så kan jag slå på och av värmen inför när man ska ner på våren eller hösten.
Man slipper att känna av den här kylan från väggarna som gör att det känns kallt fast det är 20 grader.
Kommer vart efter även styra lite lampor m.m... med den.

Kul med Telldus...

av <FS>, tisdag, november 21, 2017, 20:31 (91 dagar sedan) @ Admin

Kul? Det är ju smart
Sparar inte bara pengar utan energi
Har admin blivit PK miljömupp?

Vad kostar ett sånt där system?

Kul med Telldus...

av Admin @, Tyresö, Stockholm, tisdag, november 21, 2017, 21:05 (91 dagar sedan) @ <FS>

Kul? Det är ju smart
Sparar inte bara pengar utan energi
Har admin blivit PK miljömupp?

Vad kostar ett sånt där system?

Knappast PK och absolut inte miljömupp, miljöpartister står lägst på min skala!

Nej! Det handlar om lite kontroll på kåken till ett bra pris!
Själv skiter jag i miljön, men jag vill blåsa staten på en massa skatt om jag kan..Så länge skattemedlen inte fördelas rättvist i samhället!

RSS-feed av trådar