Admins båt uppe...! (Off-Topic Ämnen)

av Admin @, Tyresö, Stockholm, söndag, oktober 29, 2017, 23:08 (113 dagar sedan)

Ja..! För några dagar sedan så fick jag upp båten för året på land, en dag med hela 15 st. som skulle upp!
Gissa va som hände..? Motorn startade inte när jag skulle till upptagningsrampen, fick bli bogserad dit..Förmodligen ett mindre enkelt fel som ska kollas upp.

Och det blåste något gröndjävligt, men nu är den uppe och samtliga båtar på klubben ligger på land!
Det tog fem timmar att få upp 15 båtar och då även undersida spolade!

Vi var uppdelade i 3 lag och 2 st som tvättade av alla båtar med högtryck, själv blev jag utsedd att leda laget som märker upp och tar fram bockar och vaggor i rätt ordning efter vilken båt som tas upp, vi hjälpte även till med placeringen av vaggorna och när båtarna ställdes upp.
Sedan var det två lag som med var sin traktor och båtvagn tog upp varannan båt, så det flöt på bra som fan!

Till skillnad mot andra båtklubben så fick man sin båt avtvättad från alger m.m..

Underlättar till våren då jag ska putsa till den inför sjösättningen, ska även byta ut Ekolodsgivaren till rätt givare (X-tra funtioner).

Nästa helg så blir det en arbetsdag på klubben, förmodlingen mycket städande efter upptagningarna...
Blir också lite eget båtjobb, ska koppla in lanternerna och innerbelysningen innan presenningen åker på!
Vill ha allt elektriskt klart innan vintern, så övertäckningen dröjer i vart fall en till tre helger till ( Senast dock när den riktiga vintern börjar).

Till nästa sommar så ska den vara tipp-topp, ska bli mycke kustfiske tänkte jag mig...Med mina arbetskollegor!

Admins båt uppe...!

av Admin @, Tyresö, Stockholm, måndag, oktober 30, 2017, 22:06 (113 dagar sedan) @ Admin

Var i onsdags, så det var några dagar sedan, blev magsjuk efter det..Kan det varit deras käk de bjöd på..? Jag har ju stark mage annars!

Nåja..Känns bättre nu.
Skulle åkt ned till stugan under den närmaste dagarna, men det får vänta tills jag har fått tillbaka orken till 100 %.

Blir sista svängen för i år och då kommer ytterliggare en kamera samt strålkastare att monteras ( Både vanlig strålkastare samt IR-strålkastare som klarar lysa upp till 80 meter).

Just nu så ser jag att det är 3 minusgrader utomhus där nere, men härliga 13 plusgrader inomhus, ska ställa om de så jag kan få lite högre.
Men bra grundvärme samt att luftfuktigheten ligger under 50 % i samtliga rum....Det är bra!
Normalt är annars mellan 50-65%...

Admins båt uppe...!

av Dubbelagenten, onsdag, november 01, 2017, 14:22 (111 dagar sedan) @ Admin

Va är det för båt och blev de ingen åtelkamera ?

Admins båt uppe...!

av Admin @, Tyresö, Stockholm, onsdag, november 01, 2017, 21:39 (111 dagar sedan) @ Dubbelagenten

Jodå..! Har skaffat en åtelkamera nu, ska montera in den i en fågelholk bara med x-tra batterikapacitet för längre än 3 månader.
Kommer riktas mot huset, dessutom så har jag fått hem en IR-strålkastare som klarar upp till 80 meter samt en vanlig strålkastare.....Borde väl räcka..? :-D :-D :-D :-D

Båten..? Den är uppe och på bästa platsen, längst ytterst vilket gör den lättåtkomlig till våren!
Båten rejält avtvättad under med högtryck, så nu är det bara att slipa till våren och måla under samt polera upp hela skrovet, blir nog bra till slut!
I morgon så ska jag se över varför inte motorn ville starta, är väldigt skumt! För det är inga fel på tänddelarna vad jag kan se (Har mätt upp allt).
Ska kolla tändstiftena med (Enda som inte är kollat, men är konstigt om alla skulle paja samtidigt!
Allt i tändsystemet byttes för 1 år sedan till Volvo orginaldelar!
Kom och tänka på en annan lite rolig sak, mitt gamla elverk som jag använde i Hova kommer nu komma till pass med båten, blir så långa kablar att dra om jag ska använda klubbens el att jag istället kör mitt eget elaggregat!

I morgon blir det först däcksbyte på Caddyn till vinterdäck, sedan ner till båten!
Börjar undra om det kan vara så att motorn blivit sur!
Allt började efter det kraftiga regnvädret, men det finns ingen fukt i någon del av tändsystemet!
Lite bilder på båten...

[image]

[image]

[image]

Admins båt uppe...!

av Admin @, Tyresö, Stockholm, onsdag, november 01, 2017, 23:04 (110 dagar sedan) @ Admin

...Och den här båten kommer jag sälja lagom till sommaren, står vid stugan...Fast då ska den vara i ordning gjord...
[image]

Förklaringen till varför båten inte startade vid upptagninge

av Admin @, Tyresö, Stockholm, lördag, november 04, 2017, 18:59 (108 dagar sedan) @ Admin

..Var naturligtvis denna...
[image]

Brytarna åt helsike, faktum är att plasten börjat smälta, orsaken i denna överhettning står att läsa i en dålig konding!
Kondingen är bytt, dock måste jag skaffa nya brytare på måndag.
Mekonomen hade stängt idag och i morgon, dessutom så har jag arbetsdag på båtklubben i morgon samt jag går på och jobbar på kvällen igen!
Har under denna ledighet hunnit byta ett bromsrör på KIA:n som jag fick nedslag på (Väntar nu bara på det nya bromsoket innan det är klart) besiktningen.

Den ska säljas för 10.000:- billigt med tanke på att den har nyligen fått ny kamrem...Nya bromsskivor och belägg i somras samt att den har ganska nya och mycket bra sommar/vinterdäck.
Nybesiktad och nyskattad.
Djävligt bra stadsbil...:-D :-D :-D
Han även med byte av däck på Vitaran till dubbdäck, så nu är man redo för vintern!

Admins båt uppe...!

av Dubbelagenten, lördag, november 11, 2017, 20:00 (101 dagar sedan) @ Admin

Själv grunnar jag på en Albin 25. Den kommer i så fall att stationeras på ostkusten norr om Västervik. Sjöns motsvarighet till bokhyllan Billy.

Admins båt uppe...!

av Admin @, Tyresö, Stockholm, lördag, november 11, 2017, 23:22 (100 dagar sedan) @ Dubbelagenten

Själv grunnar jag på en Albin 25. Den kommer i så fall att stationeras på ostkusten norr om Västervik. Sjöns motsvarighet till bokhyllan Billy.

Kul med båt, speciellt om de inte går för fort heller... Min gör väl som bäst 25-30 knop.
Var nere idag och kollade upp kablaget till lanternorna..Torkaren..samt signalhornet...
Så nu vet jag vilka kablar som går vart.
Till nästa år så kommer båten vara riktigt i tipp topp, ska ta loss lite paneler som ska putsas upp och lackas under vintern.
Funderar på att göra om instrumentpanelen lite grann... :-D :-D

RSS-feed av trådar