Ha...Ha..Fel i Pv....Om HVAC (Allmänt)

av Admin @, Tyresö, Stockholm, torsdag, oktober 26, 2017, 10:37 (118 dagar sedan) @ Admin

En sak de inte tänker på och tar hänsyn till i det där forumet vad det all form av kyla är att olika köldmedier har olika egenskaper, t.e.x. lämpar sig inte R134a som används i X60 speciellt väl för att värma upp...Men utmärkt till att kyla med.

I en luftvärmepump så används ett köldmedia som har en mycket låg lägsta temp innan den slutar att fungera som effektiv värmepump, men kör man en sådan värmepump som kylande så kostar det mycket pengar p.g.a. sin ineffektiva kylande egenskap.

Därför använder man ett köldmedia som ligger lite mitt emellan för att kunna få två mellan bra funktioner.

Hade själv turen att få tag i en värmepump (till stugan) som såldes bara för att den läckt ut gasen, i övrigt frisk (En sådan med snabbkopplingar som såldes mycket av ett tag, men slutades med då just de kopplingarna läckte mycket).
Ska själv bygga om den till fasta anslutningar istället, och byta ut oljan innan den körs igång.

Om vår nya ledning fortsätter i samma anda som den gjorde när man tog tillbaka alla uppsägningar så kanske jag kan tänka mig att åter igen syssla med kylan på X60.
För det kostar att anlita en x-tern firma för jobbet och det rör sig om ca: 2000 aggregat.
Då förstår man kostnaden för det, samt att man då får en ständig tillgänlighet på reservdelar, något man idag inte har när många aggregat pajar under sommarhalvåret.

Men vi får se vad de gör för något som påverkar oss positivt/negativt i framtiden...
Kanske det inte blir pension om 6 år som jag tänkt.... :-D :-D :-D :-D :-D

Hela tråden:

RSS-feed av trådar